Poznaj 10 najważniejszych kompetencji miękkich, na które zwracają uwagę rekruterzy i dowiedz się, jak je rozwijać.
Z tego artykułu dowiesz się:
czym są umiejętności miękkie i co je odróżnia od umiejętności twardych,
na jakie 10 najważniejszych umiejętności miękkich zwracają uwagę rekruterzy,
jak rozwijać umiejętności miękkie.
Wolisz obejrzeć? Odwiedź mój kanał na YouTube.
Umiejętności miękkie (kompetencje miękkie) - to zdolności i umiejętności pracownika niezwiązane bezpośrednio z charakterem wykonywanej pracy, ale umożliwiające mu samoorganizację, efektywne wykorzystanie czasu pracy i współpracę z innymi osobami w firmie.
Źródło: Wielki Słownik Języka Polskiego, Instytut Języka Polskiego PAN.

Umiejętności miękkie nie są mierzalne, w odróżnieniu od umiejętności twardych, a więc poświadczonych odpowiednimi dokumentami, które umożliwiają nam wykonywanie pracy na danym stanowisku np. prawo jazdy kat. B, certyfikat znajomości języka itp.
Dlaczego umiejętności miękkie są ważne?
Zobrazujmy to przykładem. Maciej jest grafikiem, doskonale zna się na swojej pracy, jednak nie potrafi dogadać się z przełożonymi i współpracownikami, jest opryskliwy i nigdy nie dotrzymuje terminów.
Powyższy przykład pokazuje, że choć Maciej posiada wymagane umiejętności twarde, to ewidentnie zaniedbał rozwój kompetencji miękkich.
A teraz odpowiedz sobie na pytanie: Czy dobrze współpracowałoby Ci się z taką osobą?
Sami widzicie, jak ważne są umiejętności miękkie. Pracodawcy zdają sobie z tego sprawę, dlatego warto dobrze przemyśleć kompetencje miękkie, które wpisujemy w CV.
Oto kluczowe umiejętności miękkie:
1. Efektywna komunikacja
Efektywna komunikacja to m.in. umiejętność rozmowy z przełożonymi, podwładnymi czy współpracownikami.
2. Rozwiązywanie problemów
Nie chodzi tylko o posiadaną wiedzę, która pomoże znaleźć rozwiązanie problemu, ale przede wszystkim o umiejętność wypracowania rozwiązania np. poprzez konsultacje ze współpracownikami.
3. Zarządzanie czasem pracy
Umiejętność zarządzania czasem pozwala realizować projekty terminowo, a także zachować równowagę między życiem osobistym a zawodowym.
4. Adaptacja
Umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków pracy, projektów czy Klientów firmy.
5. Praca pod presją czasu
Umiejętność pracy pod presją wymaga radzenia sobie z ograniczeniami, które często są poza Twoją kontrolą – np. nieprzewidziane zmiany, problemy bądź niewystarczające zasoby.
6. Praca w zespole
Praca zespołowa oznacza uczestniczenie w “burzach mózgów”, bycie odpowiedzialnym i asertywnym, przyjmowanie krytyki i udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej innym.
7. Kreatywność
Kreatywność to umiejętność myślenia o zadaniu lub problemie w nowy lub inny sposób lub umiejętność używania wyobraźni do generowania nowych pomysłów. Kreatywność pozwala rozwiązywać złożone problemy lub znajdować ciekawe sposoby podejścia do zadań.
8. Wytrwałość w dążeniu do celu
Szybko się poddajesz czy wręcz przeciwnie? Dążenie do celu, pomimo przeszkód, to coś, nad czym warto pracować nie tylko w życiu zawodowym.
9. Proaktywność
Bycie proaktywnym oznacza dostrzeganie potencjalnych problemów i wyzwań, zanim się pojawią i zajęcie się nimi.
10. Umiejętności przywódcze
To umiejętność polegająca na kierowaniu grupą ludzi, delegowaniu obowiązków, zarządzaniu innymi i wyznaczaniu kierunków efektywnego działania firmy lub działu.
Wskazówki
skup się na najważniejszych umiejętnościach na danym stanowisku pracy,
jeśli pracodawca poszukuje osoby dyspozycyjnej i komunikatywnej w swoim CV używaj tego samego słownictwa - tak, by twoje umiejętności nie pozostawiały żadnych wątpliwości,
pamiętaj, że pracodawca sprawdzi twoje umiejętności podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Przygotuj przykłady działań, które odzwierciedlą posiadane umiejętności.
Jak szlifować kompetencje miękkie?
zapisz się na kurs - to doskonały sposób na szlifowanie umiejętności miękkich,
znajdź trenera, który pomoże Ci zidentyfikować Twoje braki kompetencyjne i pomoże Ci nad nimi pracować,
czytaj fachową literaturę - na rynku dostępnych jest wiele książek o tym, jak podnosić swoje kompetencje miękkie.
