5 nawyków, które obniżają Twoje poczucie własnej wartości

Czy wiesz, że z pozoru niewinne nawyki mogą znacznie obniżać Twoje poczucie własnej wartości? Co to za nawyki i jak się ich pozbyć?


Wolisz obejrzeć? Zasubskrybuj mój kanał na YouTube.



Czym jest poczucie własnej wartości, skąd się bierze, dlaczego niektórzy mają wysokie poczucie własnej wartości, a inni niskie. I jak poczucie własnej wartości wpływa na nasze szczęście i spełnienie w życiu.


Poczucie własnej wartości

Poczucie własnej wartości - wysokie albo niskie - przejawia się m.in. tym:

  • co o sobie myślisz np. "jestem zaradna" albo "jestem beznadziejna"

  • jak postrzegasz siebie w relacjach z innymi ludźmi np. czy Twoje uczucia i przekonania są tak samo ważna dla Ciebie jak uczucia i przekonania innych

  • jak traktujesz siebie samą/samego - z troską, a może z obojętnością - czy szanujesz siebie i pamiętasz o swoich potrzebach

  • jakie uczucia do siebie żywisz - czy akceptujesz siebie, a może jesteś na siebie zła?

  • na co sobie pozwalasz lub nie - czy dajesz sobie prawo do popełniania błędów, a może uważasz, że musisz być we wszystkim doskonały?


Nasze poczucie własnej wartości rodzi się już w czasach dzieciństwa. Jeśli od małego słyszymy, że jesteśmy beznadziejni, mało wartościowi, to wszystko w nas zostaje. Jako osoby dorosłe możemy czuć się niepewnie, nosić w sobie poczucie bycia gorszym, nie mamy wiary we własne siły. Niskie poczucie własnej wartości może przejawiać się również zachowaniami agresywnymi lub koniecznością udowadniania innym swojej wartości. Takie zachowania - niszczenie drugiej osoby, złośliwości, dowartościowanie się kosztem innych - wcale nie świadczą o poczuciu własnej wartości - wręcz przeciwnie. Osoba, która wie, że jej prawa są tak samo ważne jak prawa innych, nie musi nikomu nic udowadniać, nie musi nikogo upokarzać. Często o takich osobach mówi się, że mają “za wysokie poczucie własnej wartości”, a jest wręcz przeciwnie. Ktoś, kto próbuje się wywyższać i udowodnić, że inni są od niego gorsi, tylko udaje, że jest mu ze sobą dobrze.


Poczucie własnej wartości przejawia się traktowaniem siebie samego z szacunkiem i godnością, akceptacją siebie i swojej przeszłości. Poczucie własnej wartości to czerpanie z teraźniejszości, budowanie zdrowych relacji z poszanowaniem praw drugiej strony, ale też umiejętność reagowania na to, co jest dla nas niekorzystne.


Poznaj 5 nawyków, które obniżają Twoje poczucie własnej wartości:


Nawyk 1. Za bardzo przejmujesz się tym, co mówią inni ludzie.

Chyba nie ma osoby, której nie zależałoby na opinii otoczenia, zwłaszcza osób nam bliskich. Chcemy, by byli z nas dumni, chwalili nas. Czujemy się wtedy ważni i docenieni. To jest oczywiście potrzebne. Jednak kiedy za dużo czasu poświęcamy na analizę tego co myślą o nas inni, to może to doprowadzić do stanu, w którym to opinia innych będzie decydować o naszym dobrym lub złym humorze i poczuciu własnej wartości. Zwłaszcza, gdy przejmujemy się opiniami osób, które nas nie znają. Musisz sobie uświadomić jedną ważną rzecz - to Ty musisz być z siebie zadowolona, czuć się ze sobą i swoimi decyzjami dobrze - nie ktoś inny. To jest Twoje życie i to Ty decydujesz. Nikt inny nie czuje tego co Ty, nie zna Twojego życia jak Ty, nie wie co jest dla Ciebie ważne.


Nawyk 2. Szukasz wymówek.

"Nie miałam czasu". "Musiałam zrobić to i tamto." "To jego wina, bo mi o tym nie powiedział." Szukasz winnych we wszystkich, tylko nie w sobie. Dlaczego szukamy wymówek? Bo tak jest łatwiej - łatwiej jest zrobić z siebie ofiarę, zrzucić winę na kogoś lub coś innego, czujemy się wtedy usprawiedliwieni. Znalezienie wytłumaczenia chroni naszą samoocenę, bo trudniej jest się nam przyznać, że nie chce nam się, jesteśmy leniwi, albo boimy się spróbować. Wymówki wynikają ze strachu i braku chęci wzięcia odpowiedzialności. Wymówki są wygodne i bezpieczne, ale w dłuższej perspektywie prowadzą do rozczarowania i marazmu i małej wiary w swoją sprawczość.


Nawyk 3 . Porównujesz się z innymi.

Porównujesz się z koleżanką, która wiele osiągnęła? To cię motywuje i nakręca do ciężkiej pracy? Uważaj, bo takie porównania bywają zgubne. Kiedy robisz to zbyt często możesz zacząć popadać w frustrację i zacząć żyć w cieniu innych. Dlatego nie koncentruj się na innych - skup się na sobie. Porównaj obecną siebie ze sobą z przeszłości, zobacz jaką udało Ci się pokonać drogę, ile udało ci się zdobyć doświadczeń. Odpowiedz sobie na te pytania: co ostatnio udało ci się osiągnąć? Może będzie to zdany egzamin, a może poranne wstawanie. Co daje Ci powód do dumy? Zacznij doceniać siebie!


Nawyk 4. Uważasz, że nie masz nic ciekawego do powiedzenia.

Nie zabierasz głosu w dyskusji, bo uważasz, że nie masz nic ciekawego do powiedzenia albo, że ludzie będą się z Ciebie śmiać. Tak często to sobie powtarzasz, że zaczynasz w to wierzyć. Pewnie, że może się zdarzyć tak, że nie wiesz za wiele na jakiś temat albo temat nie wydaje się interesujący. To jednak nie znaczy, że nie możesz wziąć udziału w dyskusji. Większość Twoich negatywnych myśli nie jest prawdziwa, one się nie sprawdzą. Jeśli boisz się wypowiadać na jakiś temat, zadawaj pytania otwarte. To sprowokuje dalszą dyskusję.


Nawyk 5. Skupiasz się na problemie.

Kiedy coś nie idzie po Twojej myśli, skupiasz się na problemie, rozkładasz go na czynniki pierwsze, lamentujesz, zastanawiasz się co jest z Tobą nie tak, a to z kolei prowadzi do obniżenia poczucia Twojej wartości. Co więc możesz zrobić? Kiedy znasz już swój problem, zamiast się nim zamartwiać, skup się na jego rozwiązaniu. Mając poczucie planu będziesz się mniej stresować, a Twoje poczucie własnej wartości wzrośnie, ponieważ będziesz w sobie widzieć osobę, która radzi sobie w trudnych sytuacjach.



Logo ATR_kolor_biale.png
ROZWÓJ OD KUCHNI (150 x 150 px) (1)_edited.png