Brak motywacji... co robić?

Co zrobić, gdy dopada Cię brak motywacji, kiedy nie masz energii do działania?

Kiedy wszystko wydaje się być zbyt wyczerpujące? Twój organizm daje ci znać, że czas na zmianę… Czas, by zwolnić…




Jeśli czujesz się wypalona, brakuje Ci motywacji do działania i najchętniej nie ruszałabyś się z łóżka, zastanów się nad przyczyną takiego stanu. Może stawiasz sobie zbyt wysokie wymagania? Jesteś sfrustrowana, ponieważ nie wszystko idzie tak, jak sobie zaplanowałaś? Być może inni mają wobec ciebie wysokie oczekiwania - Twoi rodzice lub inni ludzie blisko ciebie, a może bierzesz na siebie za dużo na raz?


Media kreują aktywny świat, gdzie na wszystko mamy czas - a Ty próbujesz się w tym świecie odnaleźć. Jednak czasami potrzebujesz po prostu powiedzieć stop. Pozwól sobie na zmianę - czyli na bierność. Daj sobie czas na regenerację, uwolnij się od wygórowanych oczekiwań wobec siebie. To jednocześnie trudne i łatwe, bo jedyne co należy w tej sytuacji zrobić to odpuścić.




Co więc zrobić, kiedy czujemy się zdemotywowani?


1. Daj sobie czas na sen - nie bój się prosić o pomoc. Pozwól, by ktoś z najbliższych przejął część Twoich obowiązków. Zrezygnuj z dodatkowych zajęć - intensywny trening zastąp spokojnym spacerem. Usuń presję. Przestań stawiać sobie jakiekolwiek wymagania. Pozwól swojemu ciału po prostu się zregenerować.


2. Bądź dla siebie dobra - praktykuj akceptację tego, jaka jesteś. Nie zmuszaj się do niczego, wybaczaj sobie,


3. Zmień perspektywę - często czujemy się wypaleni, ponieważ skupiamy się na niewłaściwych rzeczach. Skupiamy się na tym, co nie zależy od nas. Zamiast skupiać się ciągle na tym, co idzie nie po Twojej myśli, zacznij dostrzegać pozytywy - każdego wieczoru zapisuj to, co było pozytywne danego dnia.


4. Porozmawiaj z kimś bliskim - czasem jedna rozmowa z bliską osoba, której ufasz, potrafi wiele zmienić. Jeśli czujesz, że nie udźwigniesz swoich problemów samodzielnie, rozważ konsultację z terapeutą.


5. Odetnij się od rzeczy, które mogą powodować spadek Twojego nastroju - myślę tutaj przede wszystkim o mediach społecznościowych - o kontencie, który przypomni Ci o tym, czego teraz nie możesz robić, albo który będzie Cię prowokować do porównywania się z innymi ludźmi. Pozwól sobie czuć to, co teraz czujesz.


6. Spędzaj więcej czasu na łonie natury - już 20 minut dziennie spędzonych w otoczeniu natury – w parku, na łące, w pobliżu rzeki czy jeziora – znacząco obniża poziom hormonu stresu.


Pamiętaj, że zmiana jest nieodłącznym elementem naszego życia. Być może przechodzisz teraz przez trudny dla siebie okres, ale pamiętaj - to minie. Nie ma sytuacji bez wyjścia. Twoja sytuacja i Twoje samopoczucie ulegną zmianie. Czasem potrzeba po prostu cierpliwości. W naszym życiu są wzloty i upadki. Dzięki temu, że mamy trudniejsze chwile, potrafimy docenić te dobre.


Co dalej?

Kiedy już odpoczniesz i zregenerujesz się, zacznij od małych kroków. Nie rzucaj się w wir pracy. Podziel swoje zadania na małe kawałki. Dzięki temu będziesz mogła docenić to, co udaje Ci się osiągąć. Ciesz się z tych małych sukcesów.

Kiedy wyznaczamy sobie duże cele i ich nie osiągamy, czujemy, że ponosimy porażkę. Tracimy motywację. Kiedy chcesz np. ćwiczyć godzinę dziennie, zacznij od 15 minutowego spaceru, czy ćwiczeń raz w tygodniu. Nawet mały wysiłek to wysiłek - zmniejszasz presję i wciąż zmierzasz do swojego celu.

Każdy z nas potrzebuje od czasu po prostu nic nie robić. Pozwól sobie na to, daj sobie czas, by się zregenerować. Nie ma w tym nic złego.



Logo ATR_kolor_biale.png
ROZWÓJ OD KUCHNI (150 x 150 px) (1)_edited.png