Jak pokonać nieśmiałość?

Jak pokonać nieśmiałość? Jak wyrażać swoje opinie bez stresu i lęku? Czy to jest w ogóle możliwe? Odpowiedź brzmi: tak! To jest możliwe, a z tego artykułu dowiesz się jak to zrobić.



Z tego materiału dowiesz się:

  • w jaki sposób objawia się nieśmiałość?

  • dlaczego nieśmiałość jest niebezpieczna

  • jak pokonać nieśmiałość - 5 wskazówek


Jako osoba nieśmiała możesz czuć lekki stres, gdy czeka Cię rozmowa z kimś nieznajomym, rumienisz się, kiedy ktoś stawia cię w centrum uwagi, boisz się odezwać w towarzystwie. Może Ci się też wydawać, że tylko Ty masz problem z nieśmiałością, że to, co powiesz albo co zrobisz wzbudzi śmiech innych. Jeśli czujesz, że Twoja nieśmiałość ogranicza Cię, nie pozwala ci poznawać nowych ludzi, wykorzystać w pełni Twój potencjał, to... czytaj dalej :-)


Jeśli wolisz obejrzeć, to wideo na ten temat znajdziesz na moim YT.



Jak cudownie byłoby, gdyby cała Twoja nieśmiałość zniknęła za naciśnięciem jednego guzika... Jak wiele wtedy stałoby się możliwe?


O ile magicznego guzika nie ma, to nieśmiałość możesz pokonać przy odrobinie cierpliwości i pracy.


Zanim przejdę do tego, w jaki sposób pokonać nieśmiałość, to jeszcze kilka słów o niej samej. To ważne, byś uświadomił czy uświadomiła sobie z czym masz do czynienia i jakie szkody może Ci wyrządzić nieśmiałość, jeśli nie zaczniesz z nią walczyć.


Jeśli zapytałabym Cię teraz czym według Ciebie jest nieśmiałość, to na pewno pojawiłby się co najmniej jeden z tych symptomów: czujesz napięcie, skrępowanie, tremę, czerwienisz się, a nawet odczuwasz lęk. Towarzyszy temu przyspieszony puls, czasem nawet dolegliwości ze strony układu pokarmowego, pocisz się, a twoje serce bije szybciej. Zdarza się też tak, że czujesz się całkowicie sparaliżowany i wycofujesz się. Ale może też być zupełnie odwrotnie. Maskujesz swoją nieśmiałość - nie wycofujesz się - wręcz przeciwnie. Możesz na początku odczuwać lęk i obawy, ale kiedy się tylko odprężysz, jesteś w stanie stać się duszą towarzystwa. Nie oznacza to jednak, że Twoja nieśmiałość wyparowała...



Dlaczego nieśmiałość jest niebezpieczna?

Nieśmiałość może objawiać się okazjonalnym uczuciem skrępowania, aż do traumatycznych okresów lęku. Nieśmiałość zakłóca Twoje życie i wpływa hamująco na Twoje zachowanie, sprawiając, że powiedzenie tego, co myślisz lub zrobienie tego, co chciałbyś zrobić, staje się trudne lub niemożliwe. W najgorszych przypadkach nieśmiałość może przerodzić się w poważną postać nerwicy czy depresję. Ponieważ główną zasadą nieśmiałości jest usuwanie się w cień, osoba nieśmiała bezustannie tłumi mnóstwo myśli i uczuć. To w tym wewnętrznym świecie osoba nieśmiała przeżywa swoje życie. Choć z zewnątrz wydaje się być spokojna, to wewnątrz szaleje prawdziwa burza z piorunami.


Jak poradzić sobie z nieśmiałością?

Jeśli bycie nieśmiałym Cię męczy, jeśli nie masz ochoty już dłużej czuć się przez to nieszczęśliwa, to nadszedł czas, by to zmienić.


Żeby spowodować zmianę u siebie musisz najpierw uwierzyć, że zmiana jest możliwa. Następnie trzeba naprawdę chcieć odejść od dotychczasowego sposobu zachowania i myślenia. Przede wszystkim wzmocnić swoje poczucie własnej wartości i swoją świadomość ( o poczuciu własnej wartości więcej na moim kanale YouTube).


Wskazówka nr 1:

Zmień myślenie o swojej nieśmiałości: nie jesteś nieśmiały czy nieśmiała cały czas. Zdiagnozuj te momenty, w których jesteś nieśmiały. Dzięki temu uświadomisz sobie, że potrafisz wzbudzić w sobie śmiałość i wiesz, które obszary wymagają usprawnienia. Następnie określ jakie nawyki i zachowania wspierają Twoją nieśmiałość. To może być niezabieranie głosu podczas dyskusji, albo siedzenie cały dzień przed komputerem i unikanie kontaktu w świecie realnym. Po co diagnozować nawyki? Chodzi o to, by nadać Twojej nieśmiałości realny wymiar, by zidentyfikować gdzie leży problem. Bo jeśli ten problem zidentyfikujemy, to możemy podejść do jego rozwiązania.


Wskazówka nr 2:

Zacznij działać! Wiesz już gdzie leży problem, wiesz jakie nawyki cię nie wspierają. Zastanów się jak możesz je zmienić. Pamiętaj - nie rzucaj się od razu na głęboką wodę - wystarczą małe kroki, ale bardzo regularnie. Jeśli boisz się nawiązywać kontakt z ludźmi, zacznij od zagadania do sprzedawcy w sklepie, pytając o cokolwiek. Musisz podjąć działania w realnym świecie. Bo czytanie poradników niczego nie zmieni. Musisz wyjść ze swojej strefy komfortu i zacząć działać. Tylko w ten sposób pokonasz nieśmiałość.


Wskazówka nr 3.

Prowadź dziennik aktywności. W Twoim działaniu w świecie realnym będzie Cię wspierał dziennik aktywności. Polega to na zapisywaniu każdej aktywności, która zbliża Cię do bycia śmiałym np. zagadałam do nieznajomej i zapytałam o godzinę. Zapisz to w zeszycie (dzienniku aktywności). Zapisuj wszystko, nawet te aktywności, które wydają Ci się być błahe. Zapisywanie tych rzeczy pozwoli Ci sobie uświadomić jak wiele udało Ci się już dokonać na Twojej drodze do budowania pewności siebie.


Wskazówka nr 4:

Poczuj swoje emocje i swoje ciało. Kiedy się stresujemy, nasz oddech staje się płytki, mogą nam drżeć kolana, ręce, pocimy się. Kiedy czujesz, że nieśmiałość przejmuje nad Tobą władzę, poczuj co w tym momencie się z Tobą dzieje. Zastanów się co czujesz, nie odcinaj się od tych emocji. Poczuj miejsce, w którym czujesz największe napięcie, to może być klatka piersiowa albo gardło. Oddychaj spokojnie, mając świadomość napięcia w swoim ciele. Poświęć na to ćwiczenie 2- 3 minuty.


Wskazówka nr 5:

Zastosuj technikę wizualizacji. Kiedy stresujesz się jakimś ważnym wydarzeniem - np. czeka cię występ w szkole, rozmowa z szefem itp. możesz zastosować tę technikę. Na czym ona polega? Wyobraź sobie sytuację, której musisz stawić czoła, co robisz, jak się zachowujesz, z kim rozmawiasz itp. W swojej wizualizacji zachowuj się śmiało i odważnie. W ten sposób nabierzesz odwagi i przełamiesz się, by takie zachowania wcielać w życie.



Pamiętaj też, że walka z nieśmiałością wymaga czasu i cierpliwości. Jeśli pokonanie nieśmiałości jest dla Ciebie zadaniem bardzo trudnym, zadbaj o relaks na poziomie fizycznym.


Daj sobie również prawo do tego, że nie zawsze wszystko będzie szło po Twojej myśli. Ale zrozum też, że nic złego się nie dzieje, daj sobie po prostu czas. Kiedy zastosujesz się do tych wskazówek, Twój poziom wiary w siebie będzie rósł, więc i momenty, w których nie idzie tak jak chcesz, staną się mniej bolesne, a z czasem się na nie uodpornisz.



Logo ATR_kolor_biale.png
ROZWÓJ OD KUCHNI (150 x 150 px) (1)_edited.png