Jak pokonać stres?

Jak walczyć ze stresem przed ważnym spotkaniem lub wystąpieniem? Poznaj prosty sposób na to, jak szybko wyciszyć nerwy i obniżyć negatywne emocje.


Stres może działać na nas mobilizująco lub deprymująco. Bijące mocniej serce przygotowuje nas do działania, szybsze oddychanie sprawia, że więcej tlenu trafia do mózgu. Nasz organizm wytwarza nie tylko więcej adrenaliny i kortyzolu, a więc hormonu stresu, ale również oksytocyny. To oksytocyna sprawia, że pragniemy kontaktu z ludźmi, chcemy zrzucić z siebie ciążący na nas ciężar i powiedzieć komuś o swoich emocjach. Stres ma więc też swoje pozytywne cechy. Jednak dzisiaj nie o tym... Nie ulega wątpliwości, że długotrwały stres może być bardzo szkodliwy dla naszego zdrowia. Dlatego warto nauczyć się sobie z nim radzić.


Ćwiczenie, które Ci proponuję, pozwoli Ci przyjrzeć się Twoim emocjom, a następnie zmienić je na bardziej pozytywne. Tym samym obniży stres i złagodzi negatywne emocje.


  1. Znajdź spokojne miejsce, usiądź wygodnie i zamknij oczy.

  2. Pomyśl o sytuacji, której musisz stawić czoła.

  3. Teraz wyobraź sobie, że wszystko idzie po Twojej myśli, sprawy układają się tak jak chcesz. Skup się na tym, co robisz.

  4. Zobacz ile masz w sobie siły, aby stawić czoła wyzwaniu. Jak się teraz czujesz? Pozostań w tym stanie przez jakiś czas.


Możesz też pójść o krok dalej. Jeśli czeka Cię np. ważne spotkanie, boisz się spotkania z kimś, sprawdzi się technika zwana przeramowaniem sytuacji.


Wyobraź sobie osobę, która przyprawia Cię o stres, przyjrzyj się jak wygląda, jaki ma głos, w jakim otoczeniu się znajduje. A teraz:

  1. Zmień głos tej osoby np. na głos postaci z kreskówki.

  2. Ubierz ją w śmieszne ciuchy np. piżamę z Myszką Miki.

  3. Złam swój stan emocjonalny skupiając się np. na kolorze ścian.

  4. Przywołaj sytuację stresową i zobacz jak wiele się zmieniło.


Już jednorazowe wykonanie tego ćwiczenia powinno pomóc. Jeśli nadal się stresujesz, możesz je powtórzyć. Technika przeramowania sytuacji pozwoli Ci spojrzeć na sytuację stresową z innej perspektywy. Dzięki temu lepiej poradzisz sobie z daną sytuacją, a rzeczy, które wcześniej przyprawiały Cię o ból głowy, będą wydawały się mniej straszne. Lepiej zrozumiesz i wyciszysz swoje negatywne emocje.



Logo ATR_kolor_biale.png
ROZWÓJ OD KUCHNI (150 x 150 px) (1)_edited.png