Jak poprawić koncentrację?

Jednym ze skutecznych sposobów poprawy koncentracji i walki z rozpraszaczami jest mindfulness. Sprawdź jak dzięki nauce uważności możesz znacząco polepszyć swoją koncentrację już w dwa tygodnie.


Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest mindfulness

  • jak poprawić koncentrację

  • jak skupić się na pracy lub nauce

  • jak walczyć z rozpraszaczami uwagi


Czym jest mindfulness

Mindfulness (uważność) wywodzi się z psychologii buddyjskiej. To stan, w którym cała nasza uwaga, włączając nasze myśli, doznania, odczucia, czy zachowanie, skierowana jest na to, czego doświadczamy w danym monecie, zachowując przy tym postawę nieoceniającą.


Jak zwiększyć koncentrację?
Mindfulness

Innymi słowy, mindfulness to świadome skierowanie swojej uwagi na to, czego doświadczamy w danej chwili, bez oceniania, wybiegania w przyszłość i bez wracania do przyszłości. Bycie tu i teraz.


Mindfulness nie tylko poprawia koncentrację, ale pozwala nauczyć się relaksować, łagodzi stres, zmniejsza napięcie i pozwala odnaleźć wewnętrzną harmonię.


Pomyśl przez chwilę o zadaniach, których nie dałoby się skutecznie wykonać bez umiejętności koncentracji: pisanie, czytanie, prowadzenie samochodu czy rozmowa. Często staramy się wykonać kilka zadań jednocześnie nie skupiając się wystarczająco na żadnym z nich. Ile razy nie mogłeś skupić się na pracy czy nauce, albo odrywałeś się od zadania po 5 minutach, bo inne myśli zaczynały zaprzątać Ci głowę?


Skupienie na zadaniu

O ile przyjemniej byłoby skupić się na zadaniu, które wykonujesz? Dałoby Ci to nie tylko pokrzepiające poczucie satysfakcji, ale również pozwoliłoby zaoszczędzić mnóstwo czasu.


Ćwiczenie na koncentrację

Dzięki temu prostemu ćwiczeniu możesz znacząco poprawić swoja koncentrację już w dwa tygodnie. Ćwiczenie uważności pomoże Ci lepiej skupić się na innych zadaniach wykonywanych w pracy czy w domu.


  1. Znajdź spokojne miejsce, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Idealnie - ławka w parku.

  2. Przez dziesięć minut skup się na dźwiękach płynących z otoczenia, zapachu, wietrze muskającym Twoją skórę i odczuciach, które temu towarzyszą.

  3. Praktykuj przez minimum 2 tygodnie, by zauważyć znaczącą różnicę.




Jeśli masz problem ze skupieniem się przez 10 minut, zacznij od 5 minut i każdego dnia zwiększaj ten czas.



Oto kilka innych wskazówek, które pomogą Ci poprawić koncentrację:


1. Wykonując zadanie w pracy pozbądź się rozpraszaczy. Nie sprawdzaj poczty, wycisz telefon - nawet na 15-20 minut. Brak rozpraszaczy znacznie zwiększy Twoją produktywność, koncentrację i poczucie satysfakcji.


2. Kiedy zaczniesz wykonywać wiele zadań jednocześnie, przestań. Weź głęboki oddech. Wielozadaniowość zmniejsza produktywność i zwiększa stres - jeśli możesz, skup się na jednym zadaniu w danej chwili


3. Skup się każdego dnia na jednej rzeczy, która sprawia Ci przyjemność np. poranna kawa - poczuj jej smak, aromat, temperaturę, poczuj towarzyszące Ci uczucia, pojawiające się myśli - nie zagłębiaj się w nie, nie oceniaj, bądź tu

i teraz.


A Wy macie swoje skuteczne sposoby na zwiększenie koncentracji?





Logo ATR_kolor_biale.png
ROZWÓJ OD KUCHNI (150 x 150 px) (1)_edited.png