Jak przestać denerwować się i martwić rzeczami, na które nie mamy wpływu?

Wielu spraw w naszym życiu nie jesteśmy w stanie kontrolować. Nie mamy na nie wpływu. Spóźniony pociąg, irytujący szef, korki… to wszystko wzbudza w nas gniew, złość i zmartwienie. Jak temu zaradzić?


Po pierwsze. Uświadom sobie na co masz wpływ, a na co nie.

Posłużmy się przykładem. Wracasz z pracy, pada deszcz, autobus Ci uciekł, a złapanie taksówki graniczy z cudem. Wracasz do domu cała przemoczona i wściekła, wyładowujesz się na najbliższych i masz zły nastrój przez całą resztę wieczoru.


Cóż... nie masz wpływu ani na deszcz, ani na autobus, ani na taksówkę. Masz jednak wpływ na swoje zachowanie i działanie. Jeśli jesteś podminowana, zła, a swój gniew przelewasz na najbliższych, skupiasz się na rzeczach, na które nie masz wpływu. Marnujesz swoją energię i potencjał na coś, czego już i tak nie zmienisz.


Stephen Covey, autor książki “7 nawyków skutecznego działania” dzieli nasze ludzkie aktywności na strefę wpływu i strefę zainteresowań - a więc sprawy, które zajmują nas na co dzień, ale znajdują się poza naszą kontrolą. Osoby reaktywne skupiają swoje wysiłki na kręgu zainteresowań. W rezultacie ich krąg wpływu się kurczy, negatywna energia narasta, zaś one same zaczynają postrzegać się jako ofiary. Osoby proaktywne zaś, skupiają się na kręgu wpływu i działają tam, gdzie mogą coś zmienić, tym samym zwiększając swoje oddziaływanie na otaczającą ich rzeczywistość. Naturalnie krąg zainteresowań pozostaje nadal ważną częścią ich życia i działają w nim zgodnie ze swoimi priorytetami.


Weź więc sprawy w swoje ręce tam, gdzie możesz i działaj! Pamiętaj, działanie leczy strach!



Po drugie. Uświadom sobie czego się obawiasz.


Odpowiedz sobie na pytania: czego się obawiasz, z jakiego powodu mnie to martwi lub złości. Często nasze emocje i odczucia są wyolbrzymione, zwłaszcza sprawy, którymi się martwimy. Kiedy przyjrzymy się im z bliska, mogą nie być wcale takie straszne. Poza tym, pamiętaj, że nie ma sytuacji bez wyjścia.


Po trzecie. zastanów się, jak rozwiązać problem.

Zamiast skupiać się na problemie i cały czas się nim martwić i denerwować, skup się na rozwiązaniu. Skupianie się na problemie do niczego dobrego Cię nie doprowadzi. Jeśli skupisz się na rozwiązaniu lub rozwiązaniach, nawet jeśli dojdzie do sytuacji problemowej, będziesz mieć mniej stresu i gotowy plan działania.


I na koniec jeden z moich ulubionych cytatów :-)


Życie to 10% tego, co nam się przydarza i 90% tego, jak na to reagujemy. Nasze podejście jest wszystkim. - Charles Swindoll.


Logo ATR_kolor_biale.png
ROZWÓJ OD KUCHNI (150 x 150 px) (1)_edited.png