Rozmowa o pracę. Jak się przygotować?

Zaktualizowano: 8 mar 2021

Chcesz przygotować się do rozmowy o pracę? A może masz za sobą już kolejną rozmowę, a telefon nadal milczy? Zastanawiasz się co robisz źle?


Wiem co czujesz… Kiedyś moje rozmowy o pracę też nie należały do idealnych. Intuicyjnie wiedziałam jak się zachować, co powiedzieć, ale cały czas czułam, że coś jest nie tak. Kiedy nie dostałam pracy, na której bardzo mi zależało, a czułam, że byłam o włos i wiedziałam, że problem nie tkwi w moich kompetencjach, byłam na siebie zła, sfrustrowana, a moja motywacja do dalszych poszukiwań spadła. Nie mówiąc już o wierze we własne siły i samoocenie... Na szczęście to było chwilowe. Pomyślałam sobie. Upadłaś? To wstań i idź dalej.


Zaczęłam nad sobą pracować. Czytać o dobrych praktykach na rozmowie kwalifikacyjnej, ćwiczyć swoje odpowiedzi, korygować niedoskonałości. Naprawdę się do tego przyłożyłam. I wiesz co? Wydawało mi się to wprost niewiarygodne, ale po tym wszystkim dostałam oferty z trzech miejsc pracy, a byłam na… trzech rozmowach kwalifikacyjnych. Dlatego wiem, że praca nad samym sobą może zmienić wszystko w życiu i pomóc nam osiągnąć cele, o których wcześniej mogliśmy tylko marzyć.


W swojej pracy zrekrutowałam wielu pracowników, widziałam jakie błędy popełniają, zarówno młodzi kandydaci, nie mający doświadczenia w rozmowach kwalifikacyjnych, ale również osoby z wieloletnim stażem pracy, które wydawać by się mogło powinny być całkiem nieźle przygotowane. Widziałam w nich siebie z przeszłości i czułam, że gdyby tylko ktoś powiedział mi wtedy co robię źle…


Dlatego przygotowałam dla Ciebie 10 skutecznych porad, które pomogą Ci przygotować się do rozmowy o pracę.

Każdy typ rozmowy o pracę rządzi się swoimi prawami, jednak są pewne ogólne zasady odnoszące się do każdej z nich. Niezależnie więc czy jest to rozmowa twarzą w twarz, rozmowa telefoniczna czy na przykład rozmowa wideo, przydadzą Ci się te wskazówki.


Po pierwsze: poznaj firmę

Przejrzyj stronę internetową, media społecznościowe, artykuły w internecie na temat firmy, do której wybierasz się na rozmowę. Twoim celem jest nie tylko zdobycie wiedzy o tym, czym dokładnie zajmuje się firma, ale również o tym, w jaki sposób siebie postrzega i jaki wizerunek siebie kreuje. Wiedzę tę możesz wykorzystać w praktyczny sposób podczas rozmowy mówiąc o swoich kompetencjach czy doświadczeniach.


Przykład:

Firma zajmująca się księgowością kreuje się na solidną, skrupulatną, godną zaufania. Możesz to wykorzystać mówiąc o swoich zaletach: np. Wiem, że bardzo cenią sobie Państwo dokładność i skrupulatność, bardzo mnie to cieszy, ponieważ to jedne z moich największych atutów i bardzo cenię sobie pracę z ludźmi, którzy wyznają podobne zasady.


WAŻNE

Poznaj nie tylko topowe produkty lub usługi marki, ale również te, którymi firma nie chwali się na pierwszej stronie. W ten sposób pokażesz, że odrobiłeś swoją pracę domową jako kandydat i zapoznałeś się z działalnością firmy, wiesz czym się zajmuje, a to znak, że traktujesz tę rozmowę poważnie i Ci na niej zależy.


Po drugie: poznaj osoby rekrutujące

Dowiedz się jak najwięcej o osobach rekrutujących. Spróbuj znaleźć wspólne elementy między Tobą a osobą bądź osobami rekrutującymi, wykorzystaj je podczas rozmowy. To mogą być na przykład doświadczenia czy zainteresowania. Doskonale sprawdzi się tutaj zasada lubienia i sympatii, a więc jedna z metod wywierania wpływu społecznego. Z natury lubimy ludzi podobnych do nas - dzięki wspólnym zainteresowaniom, doświadczeniom, wzbudzisz sympatię drugiej strony.


Przykład:

Magda wybiera się na rozmowę do agencji marketingowej. W mediach społecznościowych znalazła profil jednej ze swoich rekruterek. Okazuje się, że mają wspólną pasję - bieganie. Magda zapytana o hobby opowie o swojej miłości do biegania. W ten sposób nawiąże nić porozumienia z rekruterką, może nawet wywiąże się krótka rozmowa między nimi na ten temat.


Po trzecie: przygotuj się

Przygotuj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Następnie przećwicz te odpowiedzi. Możesz ćwiczyć z bliską osobą, przed lustrem lub nagrywając swoje odpowiedzi. Następnie odsłuchaj i zapisz miejsca, w których popełniasz błędy lub, z których nie jesteś do końca zadowolony/zadowolona. Nagraj się jeszcze raz. Nie ucz się odpowiedzi na pamięć. Bardziej chodzi o praktykę. Kiedy przyzwyczaisz się do wypowiadanych słów, poczujesz większą pewność siebie podczas rozmowy i będzie Ci się łatwiej skupić.


Po czwarte: znaj swoje umiejętności

Raz jeszcze przeczytaj ogłoszenie o pracę. Wydrukuj je i podkreśl umiejętności, których poszukuje pracodawca, następnie spróbuj je połączyć z przykładami ze swojego dorobku zawodowego, które pokażą, że masz doświadczenie i wiedzę poparte sukcesami.


Po piąte:

Wykorzystaj metodę STAR podczas odpowiedzi na pytania.


Czym jest metoda STAR?

Metoda STAR jest szczególnie pomocna w odpowiedzi na pytania behawioralne. Pytania behawioralne to pytania dotyczące naszego zachowania w danej sytuacji - podjętych działań i osiągniętych efektów.


Nasze przeszłe doświadczenia zawodowe pomagają rekruterom ustalić czy posiadamy odpowiednie umiejętności i doświadczenie niezbędne do pracy na danym stanowisku.


Metoda STAR składa się z czterech elementów, które są rozwinięciem skrótu.


S (Situation) - sytuacja


T (Task) - zadanie


A (Action) - akcja


R (Result) - efekt


Na każde pytanie behawioralne odpowiadamy zwięźle, w czterech punktach: opisując zaistniałą sytuację, wykonane zadanie - a więc zakres swoich obowiązków, akcję - a więc sposób w jaki to zadanie zostało wykonane i efekt końcowy.



Po szóste: rób notatki

Przygotuj notes i długopis. Rób notatki. Podczas rozmów osobistych bądź wideo pamiętaj o tym, by 90% czasu poświęcać na kontakt wzrokowy, a jedynie 10% na robienie ewentualnych notatek.


Po siódme: przygotuj pytania do rektutera

Potencjalny pracodawca oczekuje, że zadasz mu pytania. Zadawanie pytań podczas rozmowy to znak, że jesteś zainteresowany tą pracą.


Przykładowe pytania:

  • Jakie są codzienne obowiązki związane z tą pracą?

  • W jaki sposób mierzona jest wydajność pracy osoby na tym stanowisku?

  • Jakie wyzwania wiążą się z pracą na tym stanowisku?


Po ósme: szanuj innych

Traktuj wszystkich na równi. To, że ktoś ma niższe stanowisko w firmie, nie oznacza, że możesz odnieść się do jego pytania w mniej zaangażowany sposób. Nigdy nie wiesz kogo rekruter zapyta o opinię. Dotyczy to również osób na recepcji!


Po dziewiąte: nie wyrażaj negatywnych opinii

Nie mów negatywnie o swoich poprzednich pracodawcach - skup się na pozytywnych aspektach swoich poprzednich prac, opowiedz czego Cię nauczyły.


Po dziesiąte: zadbaj o dobre maniery

Nie spóźnij się! Zaplanuj swoją podróż dzień wcześniej, w taki sposób, aby dotrzeć na miejsce przynajmniej 10 min wcześniej. Zbyt wczesne przybycie nie jest również mile widziane. Zapisz sobie dane osoby, na którą masz się powołać po stawieniu się w miejscu rekrutacji.



PAMIĘTAJ

Podziękuj rekruterowi za poświęcony czas. Miły będzie również kontakt e-mailowy z podziękowaniami.



Chcesz wiedzieć więcej? Już wkrótce udostępnię kurs przygotowujący do rozmowy o pracę!


Logo ATR_kolor_biale.png
ROZWÓJ OD KUCHNI (150 x 150 px) (1)_edited.png