Jak się kłócić?

Pamiętasz kiedy ostatni raz się kłóciłeś? Przypomnij sobie jak to wyglądało.

Czy wiesz jak kłócić się dobrze?


Kłótnia to zwykle starcie dwóch postaw i dwóch różnych opinii. Kłótni towarzyszą gorące emocje, często też padają słowa, których żałujemy. Kłótnia może eskalować, ale nie musi. Może zakończyć się wygraną obu stron i wzajemnym zrozumieniem. Pamiętaj, że kłótnia to też forma komunikacji.



Kłótnie są nieuniknione. Jak więc kłócić się dobrze?


Po pierwsze: Poznaj swoje emocje.

Kłótniom zawsze towarzyszą emocje. Pamiętaj jednak, że nie jesteś swoimi emocjami, a emocje nie są Tobą. Jeśli pozwolisz im przejąć kontrolę, konflikt eskaluje. Emocje to coś, co w danej chwili czujesz. Jeśli im się poddasz to Tobą zawładną, jeśli je rozpoznasz, możesz nad nimi zapanować. Zacznij od nazwania swoich emocji. np. Czuję smutek i gniew z powodu tego, jak się zachowałeś.


Po drugie: Opisz problem.

Nie atakuj drugiej osoby personalnie. Atak ad personam ma miejsce wtedy, gdy prymitywnie oceniamy i atakujemy drugą osobę. Nie oceniaj osoby, ale wyraź swoje zdanie na temat jej zachowania. Zamiast powiedzieć Jesteś nieodpowiedzialny i głupi. powiedz Twoje zachowanie było nieodpowiedzialne i głupie. Dobór takich słów jest trudny, zwłaszcza, gdy rządzą nami emocje, ale jest wykonalny.


Po trzecie: Trzymaj się jednej sprawy.

Nie eskaluj konfliktu, nie rozdrapuj starych ran i nie wracaj do spraw, które są teraz nieistotne. Rozgrzewanie konfliktu nie ma sensu, w końcu, prędzej czy później dojdziecie do porozumienia. Jeśli zaczniesz rozgrzebywać stare sprawy, rzucać ogólnikami, może to po prostu znaczyć, że chcesz kogoś obrazić lub zniszczyć, a nie szukać rozwiązania.


Po czwarte: słuchaj co ma Ci do powiedzenie druga strona.

Odnieś się do jej zarzutów. To jest trudne, bo często motamy się między agresją albo uleganiem drugiej osobie, co z kolei prowadzi do frustracji. Czasem jednak trzeba się odważyć, by powiedzieć co nas boli.


Po piąte: Powiedz czego oczekujesz.

Nie licz na to, że druga strona się domyśli czego od niej chcesz. Zaproponuj rozwiązanie.


I pamiętaj, nie eskaluj konfliktu, szanuj swojego rozmówcę i szanuj siebie mówiąc drugiej osobie jeśli np. nie akceptujesz jej zachowania. Gniew nigdy nie jest usprawiedliwieniem podłych i okrutnych słów, które wypowiadamy podczas kłótni. . Emocje opadną, ale wypowiedzianych słów już nie cofniesz.






Logo ATR_kolor_biale.png
ROZWÓJ OD KUCHNI (150 x 150 px) (1)_edited.png