Jak (i po co) wyjść ze strefy komfortu

Zaktualizowano: 24 maj 2021

Czym jest strefa komfortu? I czy faktycznie jest “komfortowa”? Dlaczego warto z niej wyjść, skoro jest nam dobrze tam, gdzie jesteśmy? I jak zrobić to bezpiecznie?


Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest strefa komfortu,

  • jak określić swoją strefę komfortu i to, co znajduje się poza nią,

  • jakie są sposoby wychodzenia ze strefy komfortu,

  • na co uważać, by wyjść ze strefy komfortu bezpiecznie.

Wolisz obejrzeć? Zapraszam Cię na mój kanał YouTube.



Czym jest strefa komfortu?

Strefa komfortu to stan, w którym nie czujemy potrzeby, by coś zmienić w naszym codziennym życiu. Jest nam dobrze i bezpiecznie tam, gdzie jesteśmy. Zachowujemy się w znany dla nas sposób, realizujemy zadania idąc do celu po linii najmniejszego oporu.


Pozorny komfort...

Prawda jest jednak taka, że strefa komfortu tylko pozornie jest komfortowa. Tak naprawdę to strefa stagnacji. Strach przed robieniem nowych rzeczy sprawia, że nie realizujesz swoich marzeń i często pracujesz na sukces kogoś innego… Komfort niszczy Twoje ambicje. Dlatego ze strefy komfortu należy wychodzić, ale wiąże się z tym pewne niebezpieczeństwo… o tym nieco później.



Wyjdź poza swoją strefę komfortu. Możesz rozwijać się tylko jeśli jesteś gotów czuć się niezręcznie i nieswojo kiedy próbujesz czegoś nowego. - Brian Tracy

Gdzie jest Twoja strefa komfortu?

By zrozumieć, gdzie jest Twoja strefa komfortu i co znajduje się za nią, wykonaj to ćwiczenie.


Odkryj to, co znajduje się poza Twoją strefą komfortu

Zastanów się nad tym, co bardzo pragniesz zrobić, ale obawiasz się tego np. z powodu niepowodzenia.

Weź kartkę i długopis. Narysuj na niej okrąg. Poza okręgiem wypisz te wszystkie rzeczy, które chcesz zrealizować, ale obawiasz się podjąć ryzyko. Wewnątrz okręgu z kolei zapisz te, które dają Ci poczucie bezpieczeństwa. To Twoja strefa komfortu.


Uświadom sobie co Cię ogranicza

Przy każdym celu znajdującym się poza strefą komfortu na kartce napisz co uniemożliwia Ci osiągnięcie tego celu.


Znajdź możliwe rozwiązania

Obok każdego celu i ograniczenia napisz możliwe rozwiązania – co zrobisz, by to zmienić. Wypisz wszystkie, które przyjdą Ci do głowy. Następnie zastanów się nad plusami i minusami każdego z nich. Wreszcie wybierz najodpowiedniejsze dla Ciebie.


Poznaj czekające na Ciebie korzyści

Nic tak nie mobilizuje jak nagroda! Na kartce, obok rzeczy spoza strefy komfortu, wypisz wszystko to, co sprawą zmiany, które wprowadzisz. Wypisz realne korzyści, jak najdokładniej. Na przykład co by było, gdybyś każdego miesiąca zarabiał 1 tys. więcej?

Dzięki temu ćwiczeniu widzisz przed sobą jasne cele, ograniczenia, możliwe rozwiązania i korzyści. Możesz też podjąć decyzję, które drogi osiągania celów są dla Ciebie najlepsze, a następnie zaplanować pierwszy krok.


To, co możesz zrobić, by otworzyć się na zmiany, to powolne wychodzenie ze swojej strefy komfortu. Jak zrobić pierwszy krok? Mam dla Ciebie kilka cennych wskazówek z własnego doświadczenia!


Jak wyjść ze strefy komfortu?


Wychodzenie ze strefy komfortu powinno mieć dla Ciebie osobisty sens. Nie chodzi o to, by robić przypadkowe rzeczy, na które nie masz ochoty, tylko takie, które Cię rozwijają lub pozwalają Ci realizować Twoje marzenia.


1. Porzuć rutynę

Staraj się robić każdego dnia coś nowego. Wyjdź na spacer w inne miejsce, użyj schodów zamiast windy, w sklepie wrzuć do koszyka coś spoza „standardowej” listy. Dzięki drobnym zmianom odkrywasz nowe rzeczy, poznajesz nowych ludzi, zmieniasz sposób myślenia, a to pomaga wprowadzać zmiany nie tylko w pracy, ale i w życiu osobistym.


2. Walcz z wymówkami

Zanim powiesz, że nie możesz czegoś zrobić, odpowiedz sobie na pytanie czy nie jest to czasem po prostu wymówka? Bądź ze sobą szczery. Tylko w ten sposób uświadomisz sobie, że często ograniczają Cię po prostu wymówki.

3. Podejmuj wyzwania

Stawiaj sobie wyzwania, które pchną Cię poza strefę komfortu. To powinny być wyzwania związane z obszarami, w których chcesz się rozwijać. Np.


  • walka z nieśmiałością – zagadaj do nieznajomej osoby w autobusie albo poproś o rabat kupując kawę.


4. Realizuj swoje cele i rób to regularnie

Rób małe kroki, ale regularnie, każdego dnia zmierzaj do celu.


Te małe doświadczenia dodadzą Ci motywacji do dalszych działań.


Na co uważać wychodząc ze strefy komfortu?

Amerykański pedagog Karl Rohnke wyróżnił trzy obszary, w których możemy się znajdować: strefę komfortu, elastyczności (nazywaną również strefą rozwoju) oraz strefę paniki.


Wiemy już co dzieje się w strefie komfortu. W strefie elastyczności podejmujemy ryzyko, mamy ochotę na nowe wyzwania, stajemy się kreatywni, realizujemy nasze cele. Towarzyszy nam stres, jednak jest on do zaakceptowania, jesteśmy w stanie sobie z nim poradzić. Kiedy jednak stale podnosisz poprzeczkę i w końcu zaczynasz czuć lęk, frustrację, obawy, przestajesz się rozwijać, stres nie pozwala Ci dalej działać, to znak, że trafiłeś do strefy paniki.








Co robić, by nie trafić do strefy paniki?

Stres towarzyszy nam każdego dnia. Podejmując nowe wyzwania, przekraczając swoją strefę komfortu, powinniśmy być świadomi tego, że będziemy na niego narażeni. Ważne jednak, by nie „skakać na głęboką wodę”, nie podejmować się zadań ponad własne siły. Wychodź ze swojej strefy komfortu małymi krokami, celebruj swoje osiągnięcia, czerp radość z własnego rozwoju. Ładuj swoje baterie, gdy znajdujesz się w komfortowej sytuacji, by za chwilę zrobić kolejny, mały krok.


Wychodzenie ze strefy komfortu nigdy nie jest proste, ale to właśnie poza nią dzieją się nowe i niesamowite rzeczy, rozwijają się nowe pasje, spełniają się marzenia. Musisz tylko (i aż) zacząć.


Logo ATR_kolor_biale.png
ROZWÓJ OD KUCHNI (150 x 150 px) (1)_edited.png