Nawyk, który uzależnia jak używki

Nawyk, który uzależnia tak samo jak palenie papierosów czy inne używki. Rujnuje nasze zdrowie, szczęście, rodzinę. Czy Ty też masz z nim problem?



Ten nawyk to nic innego jak z pozoru niegroźne zamartwianie się. Masz tendencję do zamartwiania się? Czujesz się zmartwiony bez żadnej wyraźnej przyczyny? Chcesz się dowiedzieć jak z tym walczyć, aby odzyskać spokój ducha? Jeśli tak, czytaj dalej.


Martwienie się a zamartwianie

Każdemu z nas zdarza się czymś martwić, jak twierdzą specjaliści, to jest zupełnie naturalne. Jednak kiedy martwienie wymyka się spod kontroli, nie pozwala nam spać, skupić się na codziennych czynnościach, to znak, że powinniśmy jak najszybciej coś z tym zrobić.


Jak poradzić sobie z zamartwianiem się

Psychologowie radzą, by na początek zdefiniować problem - wypisać wszystkie zmartwienia na kartce. Następnie podzielić je na te, na które mamy wpływ i te, na które nie mamy wpływu. Możesz w tym celu narysować okrąg. W środku okręgu znajdujesz się Ty oraz sprawy, na które masz wpływ, w zewnętrznym te, na które wpływu nie masz.



Jeśli nie masz wpływu na rzeczy, którymi się martwisz, pomyśl:

Czy zamartwianie się zmieni coś, na co nie masz wpływu? Co stracisz przez zamartwianie? Jeśli masz wpływ, działaj!



Jak zamienić słowa w czyny

Co zrobić? Jakie kroki podjąć? Na te pytania odpowiada książka "Jak przestać się martwić?" doktora Franka Tallisa, cenionego psychologa klinicznego. Tallis opisuje w niej jak sprawnie przejść od zamartwiania się do rozwiązywania problemów.


Pokazuje, że zamartwianie się jest pomocne, kiedy potraktujemy je jako alarm informujący nas, że powinniśmy zająć się jakimś problemem. Doktor sugeruje, abyśmy rozpoczęli od zdefiniowania naszych problemów, a następnie zabrali się za nie pojedynczo, próbując wymyślić jak najwięcej możliwych rozwiązań dla każdego z nich. W kolejnym kroku powinniśmy wybrać najlepsze rozwiązanie i jak najszybciej je zastosować.


Tallis zwraca uwagę na ważny aspekt podejmowania decyzji, tłumacząc, że powinniśmy być do nich w pełni przekonani. Zobrazuję Ci to na przykładzie: zastanawiasz się jakie wybrać studia - być prawnikiem, psychologiem czy trenerem personalnym - wypisujesz wady i zalety każdego kierunku. I teraz powinieneś sobie jeszcze odpowiedzieć na pytanie: czego ja chcę? Nie moi rodzice czy bliscy, ale co MNIE uszczęśliwi. Jak słusznie zauważa Tallis, często dokonujemy wyborów pod wpływem nacisków zewnętrznych, a to nie prowadzi do rozwiązania problemu, tylko rodzi kolejne.


Książka napisana jest bardzo przystępnym językiem, podparta przykładami z życia codziennego. Absolutnie nie zastąpi psychoterapii, ale jeśli cierpisz z powodu codziennego, zwykłego zamartwiania się, to warto zapoznać się z tym poradnikiem.





Logo ATR_kolor_biale.png
ROZWÓJ OD KUCHNI (150 x 150 px) (1)_edited.png